Richard Wilson's blog

richardcameronwilson AT yahoo dot co dot UK

Posts Tagged ‘Human Rights Watch

Rwandan government’s $50,000-a-month PR strategy revealed

with 33 comments

Racepoint Group worked to promote “Rwanda’s visionary leader”

A detailed PR strategy prepared by lobbyists for the Rwandan government has been published by the US authorities. Under US law, lobby firms working on behalf of other governments are required to register their activities publicly.

The memo, which was prepared by “Racepoint Group” in 2009, is addressed to the Rwandan Information Minister from company bigwigs Larry Weber and Peter Prodromou – whose previous experience includes “working with the leaders of Saudi Arabia and Libya to positively impact global public perception and support negotiating positions with key allies”.

The strategy aims: to “build a strong and sustained Image campaign communicating the successes of Rwanda with key stakeholders in the political and financial elite communities” and “Offset the negative and factually incorrect information of those parties with vested interests in mis-portraying Rwanda’s advancements”.

Campaign themes include “Rwanda’s Visionary Leader… highlighting President Kagame and his visionary leadership” and “The Rwandan Miracle: Healing of a Nation”. The company’s fees are listed as $50,000 per month plus $2,500 – £3,500 per month for “out of pocket expenses”. The average Rwandan has an income of $510 per year.

Racepoint suggests that Rwanda has a “significant image problem”, in part because “Certain NGOs, such as Human Rights Watch, continue to advance a story of an unstable Rwanda” . Racepoint seems dismissive of this picture, alleging that Human Rights Watch and others are presenting it merely “as a means of continuing to attract donors and wield influence in the region”.

The PR firm then outlines “a consolidated set of tactics to publicize both Rwanda and President Kagame“. This will initially involve “leveraging top print and broadcast outlets to communicate the Rwanda success story… and, in the process, validate it based on their credibility”, together with “a proactive campaign that leverages the web to seed stories favorable to Rwanda”.

Racepoint singles out  the Huffington Post as a particular online media target, together with “careful seeding across the blogosphere” to “initiate an offensive to control the organic search on Rwanda and set the agenda in print and broadcast”.

“At the same time, we will blunt the online impact of our opposition by initiating a wall of defense debunking their accusations… we will identify and selectively respond to the most egregious… we will erect, on free social networks, ‘walls’ of pro-Rwandan data that debunks myths and links to Rwanda’s national web site. This will enable us to establish captive audiences on the web…”

Further elements mooted include a “Celebrity Visitor Program” a “Global College Tour” for President Kagame, and “challenging heads of NGOs that are the country’s largest detractors to public, televised debates on networks like CNN, BBC and al-Jazeera. This will provide Rwandan officials with the opportunity to debunk mythology being propagated by hostile NGOs and other detractors.”

The Guardian last year profiled Racepoint’s PR work for the Rwandan government, and highlighted critical comments by the Commonwealth Human Rights Initiative:

The Commonwealth Human Rights Initiative, in a report last year, found that Rwanda has “excellent public relations machinery” which has succeeded in “persuading the key members of the international community that it has an exemplary constitution emphasising democracy, power-sharing, and human rights which it fully respects”. It concluded: “The truth is, however, the opposite.”

Rwanda’s constitution, the report said, was “a facade which hides the exclusionary and repressive nature of the regime”, “basic human rights are in an unsatisfactory state”, “censorship is prevalent” and there are “serious concerns about the level of political freedom”.

Written by Richard Wilson

September 4, 2011 at 8:16 pm

Was this why the UK Ministry of Defence decided to smear Human Rights Watch?

leave a comment »

A couple of weeks ago, anonymous Ministry of Defence Officials were accused of smearing Human Rights Watch by suggesting, falsely, that the HRW researcher in Afghanistan had improperly obtained official secrets by becoming (to use the standard euphemistic term)  “close” to a British army officer.

Now it’s been revealed that HRW are shortly to release a report giving detailed evidence of complicity in torture by UK government officials in neighbouring Pakistan.

From the Observer:

Among the 10 identified cases of British citizens and residents mentioned in the report is Rangzieb Ahmed, 33, from Rochdale, who claims he was tortured by Pakistani intelligence agents before being questioned by two MI5 officers. Ahmed was convicted of being a member of al-Qaida at Manchester crown court, yet the jury was not told that three of the fingernails of his left hand had been removed. The response from MI5 to the allegations that it had colluded in Ahmed’s torture were heard in camera, however, after the press and the public were excluded from the proceedings. Ahmed’s description of the cell in which he claims he was tortured closely matches that where Salahuddin Amin, 33, from Luton, says he was tortured by ISI officers between interviews with MI5 officers.

Zeeshan Siddiqui, 25, from London, who was detained in Pakistan in 2005, also claims he was interviewed by British intelligence agents during a period in which he was tortured.

Other cases include that of a London medical student who was detained in Karachi and tortured after the July 2005 attacks in London. Another case involving Britons allegedly tortured in Pakistan and questioned by UK agents involves a British Hizb ut-Tahrir supporter.

Rashid Rauf, from Birmingham, was detained in Pakistan and questioned over suspected terrorist activity in 2006. He was reportedly killed after a US drone attack in Pakistan’s tribal regions, though his body has never been found.

Hasan said: “What the research suggests is that these are not incidents involving one particular rogue officer or two, but rather an array of individuals involved over a period of several years.

“The issue is not just British complicity in the torture of British citizens, it is the issue of British complicity in the torture period. We know of at least 10 cases, but the complicity probably runs much deeper because it involves a series of terrorism suspects who are Pakistani. This is the heart of the matter.

“They are not the same individuals [MI5 officers] all the time. I know that the people who have gone to see Siddiqui in Peshawar are not the same people who have seen Ahmed in Rawalpindi.”

Last night the government faced calls to clarify precisely its relationship with Pakistan’s intelligence agencies, which are known to routinely use torture.

Written by Richard Wilson

February 22, 2009 at 10:18 pm

Rachel Reid on the UK media’s uncritical repetition of government smears

leave a comment »

From Human Rights Watch

Whatever the MoD has whispered into the ear of the Sun, Col McNally and I met only twice, both times in a purely professional capacity, both times at the Nato military HQ in Kabul. Both times we met to talk about civilian casualties from US and Nato air strikes.

What has happened in the last couple of days has been bewildering. I do not understand how these two meetings might have led the British government to accuse McNally of a serious crime that could lead to a hefty jail sentence, and why my government might want to see my reputation dragged through the mud, when I live in a country where a woman’s reputation can mean her life. The meetings seemed unexceptional. A QC retained by Human Rights Watch has confirmed that the kind of information I received is not covered by the Official Secrets Act.

If the ministry had been seriously concerned that one of their officers was leaking information, why leak it to the media? Why was my name released to the media by the MoD, with a (nudge, nudge, wink, wink) libel that our relationship was “close”? They would know exactly what impression they were creating, and presumably decided that my reputation was expendable in order to ensure coverage of their “story”.

Why did journalists from the Sun, the Times and the Mail write this as a story focusing on the MoD’s entirely bogus suggestion that I had some kind of “relationship” with McNally? Why is it that my photograph was published? Why have journalists not been asking questions about why the MoD has been encouraging them to publish a vicious, false slur about me in order stop me from doing my job for Human Rights Watch in asking for information from the Nato official in charge of monitoring civilian casualties?

Living in Afghanistan, where democracy, a free media, freedom of information and freedom of expression are still a faraway dream, I have developed a deep appreciation of the freedoms I grew up believing I had in Britain. I expect better from my own government and from the British media that I used to be a part of.

Written by Richard Wilson

February 9, 2009 at 1:00 am

HRW investigator smeared by UK government’s “unnamed sources”

leave a comment »

From The Observer:

Does “on the ground female human rights worker” equate with “slut” these days? Are they perceived as wandering around war zones in cocktail dresses slashed to the thigh, hungry for the next thrill, perhaps a hunky military man to devour, humming the old toe-tapper I Love a Man in Uniform? Or could it be possible that these women pour all their passion and intensity into their jobs?

I only ask because of the curious case of Rachel Reid, a researcher for Human Rights Watch in Afghanistan. Last week, it emerged that a senior army officer, Colonel Owen McNally, had been arrested under the Official Secrets Act for allegedly passing classified information to a human rights worker. Unnamed sources were quick to inform the media that McNally was known to be “close” to Reid, who had divulged the secrets after she “befriended him”.

Writing in response, Reid says that, far from being “close” to McNally, she met him twice professionally at the military HQ in Kabul to discuss civilian casualties. (Interestingly, Reid had angered Nato by pointing out that these deaths had tripled between 2006-7.)

Now Reid is horrified that her reputation has been dragged through the mud when she is living in a country “where a woman’s reputation can mean her life”. She is devastated by the “vicious slur” leaked to the media, saying: “They knew exactly what impression they were creating.” Quite. And is anyone else getting deja vu?

As McNally’s investigation is still going on, the full facts have yet to emerge. However, to me, this seems eerily reminiscent of Andy Burnham’s description of MP David Davies and Liberty’s Shami Chakrabarti’s “late-night, hand-wringing, heart-melting phone calls” last year.

Intended or not, the impression given was that Chakrabarti and Davies were steaming up Westminster’s windows about more than the 42-day detention period. Briefly but indelibly, Chakrabati was no longer just a human rights professional, she was a femme fatale, pouting and wriggling through the corridors of power.

Written by Richard Wilson

February 8, 2009 at 12:51 pm

Human Rights Watch on the deadly consequences of UN wishful thinking in Congo

leave a comment »

William Swing

UN Congo chief William Swing withheld
evidence of DRC government atrocities

From Human Rights Watch

The United Nations and a number of bilateral donors invested significant financial and political capital in the [2006] Congolese elections, one of the largest electoral support programs in the UN’s history. But with the polls finished, they have failed to invest comparable resources and attention in assuring that the new government implements its international human rights obligations. For donor governments, concern about winning a favored position with the new government took priority over halting abuses and assuring accountability…

Donor governments said they would devote considerable financial and technical resources to security sector reform programs, but have yet to insist that such programs include adequate vetting to rid the military and law enforcement services of individuals in senior positions who have been implicated in serious human rights violations…

Following the killings in Bas Congo in February 2007, MONUC [the UN peacekeeping force in Congo] sent a multi-disciplinary team to investigate. Its report was not published for five months as it was deemed “too sensitive.” UN officials did not want to criticize the new government before securing its agreement on the role of MONUC in the post-electoral period. Similarly MONUC delayed publication of its report on the March 2007 events for fear of upsetting relations with Kabila.

Both reports were blocked by the head of MONUC, Ambassador William Swing, who deflected repeated requests from the UN Department for Peacekeeping Operations (DPKO) in New York and from the then UN high commissioner for human rights, Louise Arbour, for the reports to be made public.

If the reports had been promptly published, they could have contributed to wider awareness of the serious violations committed and might have led to additional diplomatic pressure on the Congolese government to halt the abuses and hold the perpetrators accountable. The March 2007 investigation report was eventually published in French on January 4, 2008, after a copy was leaked to the press; no English version has been made public.

US Embassy in Burundi urges release of Alexis Sinduhije

with 2 comments

Alexis Sinduhije outlines his political vision earlier this year

Four days ago, the acclaimed Burundian journalist Alexis Sinduhije was arrested for holding an “unauthorised” meeting of his new multi-ethnic political party, the Movement for Security and Democracy. It says something about the state of the world – and the internet’s potential for positive political action – that the message first came through to many of Alexis’ supporters through the MSD’s Facebook page.

The indefatigable US-based campaign group Human Rights Watch quickly issued a statement calling for Alexis’ release – and drawing attention to the Nkurunziza-regime’s wider pattern of suppressing political opposition. This has reportedly now been followed by this message from the US Embassy in Bujumbura:

The United States regards the incarceration by Burundian authorities of Burundian journalist Alexis Sinduhije as unacceptable. Mr. Sinduhije was arrested on November 3 in Bujumbura, reportedly to be questioned for conducting an illegal meeting. To date, he has not been charged. We believe Mr. Sinduhije should be freed immediately. It remains our hope the Government of Burundi will work to advance the cause of political freedom and speech in Burundi and allow citizens to exercise universally recognized rights.

adolphe

Torture-happy General Adolphe Nshimirimana is rumoured to be behind the attack on Sinduhije

According to the veteran Burundian statesman Gratien Rukindikiza, Alexis was arrested at the behest of the appropriately-named secret police chief, General Adolphe Nshimirimana – Burundi being the only country I know in the world where any variation of the name “Adolf” is still in common use.

Nshimirimana, who has previously been implicated in the systematic torture of Palipehutu-FNL “suspects”, has, according to Rukindikiza, accused Alexis, without evidence, of recruiting fighters for the Congolese Tutsi warlord Laurent Nkunda – and also levelled the same allegation at Rukindikiza himself.

“That story made me laugh”, Rukindikiza says. “If I was recruiting for any cause, I would recruit thousands of agronomists to help fight famine with modern agricultural methods”.

This latest episode in Burundi’s ongoing political saga has echoes of the Nkurunziza regime’s abortive attempt, back in 2006, to implicate virtually the entire political opposition, both Hutu and Tutsi, in a fictitious plot to assassinate the President. Then as now, the Burundian authorities sought to tie Alexis Sinduhije to the nefarious conspiracy – yet he emerged more popular than ever.

In “Don’t Get Fooled Again” I argue that bogus conspiracy theories are not the exclusive preserve of dodgy men in pubs. Dodgy men in government are often at it too – and Adolphe Nshimirimana’s latest fabricated conspiracy smear against Alexis Sinduhije seems like a very good example.

The Burundi authorities’ 2006 attempt to squash all political opposition on the pretext of a bogus conspiracy fell apart under pressure from the international donors who continue to bankroll much of the country’s budget.

As the 2010 elections approach, it will be interesting to see how far Europe and the US will be prepared to go in insisting that the authorities do more than pay lip service to “good governance” – even if this means puncturing the bubble of wishful thinking at the international level about Burundi’s “forgiving” President, Pierre Nkurunziza.

Human Rights Watch condemns Burundi ruling party’s attack on Alexis Sinduhije

with one comment

Click here for more background on this story.

From Human Rights Watch

(Bujumbura, November 5, 2008) – The detention of political activist Alexis Sinduhije and 36 others by Burundian police on November 3, 2008, highlights the growing obstacles to the free exercise of civil and political rights in Burundi, Human Rights Watch said today. Sinduhije, well-known as a former radio journalist, has been trying since February to form an opposition political party, the Movement for Security and Democracy (MSD).

The detentions follow extensive harassment of leaders of several parties opposed to the dominant National Council for the Defense of Democracy-Forces for the Defense of the Democracy (CNDD-FDD).

“It looks like the ruling party is calling in the power of the state to silence the voices of dissent,” said Alison Des Forges, senior Africa advisor at Human Rights Watch.

Dozens of police armed with Kalashnikovs entered the MSD headquarters shortly after noon on November 3, indicating they had information that an illegal meeting was being held. A search warrant that they contended legitimized their entry was delivered two hours later, carried no docket number, and listed another premises – Sinduhije’s residence – as the place to be searched. It gave the charge against Sinduhije as “threatening state security.” Police officers searched and confiscated several documents, one of which they said contained “subversive material.” They proceeded to arrest everyone on the premises, including political activists, a receptionist, and a driver who was later released.

When a Human Rights Watch researcher present at the time of the search and arrests questioned police officers about irregularities, they responded that they were only “executing orders” given by Regional Police Commissioner David Nikiza, who had delivered the search warrant.

Asked to comment on the irregularities, the police spokesman, Pierre Chanel Ntarabaganyi, responded that the party itself was illegal and that therefore the search and subsequent detentions were justified.

Interior Minister Venant Kamana has refused to register MSD as a political party, claiming that a party cannot include “security” among its goals because security is the exclusive province of the state.

Taken into custody on November 3, Sinduhije and the others were still being held at several city jails as of the evening of November 4, without any charges having been formally entered against them. Police officers interrogated Sinduhije, in the presence of his lawyer, about statements in the confiscated documents criticizing President Peter Nkurunziza’s development policies. They suggested such statements might lead to a charge of “insulting the President.” They also interrogated him about efforts to recruit party members among young people, some of them former combatants in rival forces during 10 years of civil war.

Two other MSD members were arrested last week in Cankuzo province, one for allegedly distributing party cards, the other for having such a card in his possession.

Ntarabaganyi, the police spokesman, told a Human Rights Watch researcher that Sinduhije and the others had been arrested for holding an unauthorized meeting. A ministerial ordinance issued in early October 2008 requires political parties to obtain official authorization for meetings rather than simply informing officials of their intent to meet, as had previously been the case. Burundian law does not require groups other than political parties to obtain authorization for meetings.

Other parties have also faced harassment. Since late September 2008, police have arrested at least 25 members of UPD-Zigamibanga, a party opposed to the CNDD-FDD. Most were arrested in Ngozi province on charges of participating in an unauthorized meeting and released after paying a fine, but two others were detained in Kayanza province on charges of insulting President Peter Nkurunziza after they criticized his education policy during a private conversation.

Most local authorities on the provincial and communal levels are CNDD-FDD members. Even before the new ordinance on meetings was issued, some of them used their authority or that of the police to hinder political meetings or to shut down press conferences by opposition parties including the Democratic Front in Burundi (Frodebu), the Democratic Alliance for Renewal (ADR), and the CNDD (a party different from CNDD-FDD).

Burundi has ratified the International Covenant on Civil and Political Rights as well as the African Charter on Human and Peoples’ Rights. Both of these treaties require Burundi to protect fully the rights to freedom from arbitrary detention and to freedom of association. To avoid arbitrary detention, persons detained on suspicion of having committed a criminal offense must be informed of the charge against them as quickly as possible, allowed access to a lawyer and to visitors, and be brought speedily before a judicial authority with power to order their release.

“Using the police to limit dissent and to discourage peaceful political activity violates the rights of Burundians and weakens the rule of law,” said Des Forges. “Officials should promptly release Sinduhije and others arbitrarily detained and permit Burundians the full exercise of their civil and political rights.”